Numéro #177

07 mars 2004

Mesures agri-environnementales et prime à l'herbe : Réalités et perspectives

Voies d'évolution possibles pour les systèmes allaitants du sud-est de la Belgique face aux contraintes de la PAC

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En 2002, la PAC cherche à réduire le chargement animal pour résorber les excédents de production, tout en maintenant les prix et en préservant l'environnement. Une nouvelle contrainte oblige d'allouer au moins 15% des primes "vaches allaitantes" (PMTVA) à des génisses. Comment les agriculteurs risquent-ils de réagir face à cette contrainte ? Quels en seront les impacts sur la durabilité des systèmes d'exploitation ?

Outre le simple transfert des PMTVA, 4 scénarios ont été explorés pour une exploitation type du sud-est belge produisant des broutards à l'herbe : 1) la vente des vaches non primées, 2) le rachat de primes et des hectares nécessaires au maintien des 1,8 UGBprimés/ha, 3) le transfert de 25% de PMTVA sur les génisses et la vente des vaches non primées en vue de toucher le complément extensif et 4) la recherche d'un premier vêlage à 24 mois pour réduire le chargement et la vente des vaches non primées. Le
dernier scénario, le plus intéressant, permet d'améliorer les performances économiques de l'exploitation en stabilisant les prix et en réduisant la charge de travail (cependant plus technique). Le scénario 3) maintient la rentabilité de l'exploitation et est plus sensible aux aides. Les deux scénarios avec complément extensif sont plus respectueux de l'environnement (réduction du chargement et accroissement d'autonomie).

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Possible developments of the suckler systems of south-eastern Belgium in view of the Common Agricultural Policy constraints

In order to reduce the production surpluses and consequently to
maintain the price levels while diminishing the pressure of farms on the environment, the Common Agricultural Policy aims at decreasing the stocking rates. A new constraint has thus been enacted in 2002, which requires that at least 15% of the premia to suckler cows be allocated to heifers. Thanks to this constraint, valid from 2003 onwards, the maximum level of 1.8 subsidized LU per hectare of fodder area should not be exceeded, thus avoiding the purchase of extra farm land, that would inflate the price of this land. How will the farmers react to this new
constraint and what will be its effects on the sustainability of the farming systems ?
Apart from the straightforward transfer of the suckler cow premia, the following four options have been taken into consideration for a typical farm in south-eastern Belgium, producing store cattle on grass : (1) selling the non-subsidized cows, (2) buying back the premia and the necessary land to maintain the level of 1.8 subsidized LU per hectare, (3) transferring 25% of the premia to the heifers and selling the unsubsidized cows in order to obtain the complementary extension subsidy, (4) having the first calving at 24 months so as to reduce the stocking rate, selling at the same time all non-subsidized cows.
Among these options, the last one is the most interesting, as it
improves the economic results of the farm, while stabilizing the prices and the work costs, but the work is technically more demanding and more specialized. The third option, with a transfer of 25% of the premia to the heifers, does not increase the profitability of the farm, but keeps it level ; it is however much more sensitive to the subsidies and thus to the
possible changes in the Common Agricultural Policy. As regards the impacts on the environment, expressed relatively to the Useable Farm area, the two options with the complementary extension premium are the most beneficial, on account of the necessary reduction in stocking rates involved and the resulting improved self-sufficiency.

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